onsdag 24. september 2008

No me jodas

Jes, da er det klart for ett nytt innlegg- uten bilde fortsatt..Beklager, men lover at innen en maaned hvertfall saa skal jeg faa satt inn bilder:)

Tiden gaar fort. Har allerede vaert her en maaned. Hvis resten av maanedene gaar like fort, saa er det ikke saa fryktelig lenge igjen egentlig.. Tiden min her gaar fremdeles bare i spansk og fritid. Men selv om dagene egentlig er ganske meningslose- gir ikke saa veldig mening i aa sitte aa lese spansk hele dagen- saa gaar de som sagt utrolig fort. Paa mandag derimot tror jeg at jeg kan begynne aa se litt mer mening med oppholdet mitt her. Da begynner jeg aa jobbe paa Centro Creer, nord i Guayaquil. Blir nok en blanding av alle slags folelser, men da faar jeg hvertfall gjort noe praktisk..
Centro Creer er en skole for unger med utviklingshemninger og skolen har utrolig stor betydning for menneskeverdet til disse barna. Skolen ser barna og viser resten av lokalsamfunnet at de er mennesker paa lik linje med alle andre og at de er ressurser og ikke byrder. Da Misjonsalliansen startet arbeidet paa 90 tallet en gang, stusset de paa hvorfor det ikke fantes folk med funksjonsheminger aa se. Realiteten var at de ble holdt hjemme i huset fordi det ble sett som en straff fra Gud aa ha et slikt barn. Diskrimineringen av disse barna sitter fortsatt igjen hos mennsker her i slummen, men vi finner det jo i Norge ogsaa for den slags skyld, og Centro Creer i Guayaquil er viktig for aa vise disse barna at de kan klare ting, at de er verdt noe, at de er flotte mennesker med fantastiske kvaliteter, at de er mennesker, at de ikke er en straff fra Gud og at de ikke er Menus Gente(minus personer som de blir omtalt som her..) Jeg gleder meg, men gruer meg til varmen..:)

Ellers har jeg vert en tur paa stranden siden sist. Det var herlig. Gleder meg til aa kunne ta flere slike turer etterhvert. Varmen er ogsaa drepende noen ganger her, men da er det godt med basseng paa casaen. Har faktisk begynt aa like overskyet vaer! Syns det er herlig:)

Ha en fantastisk uke og legg gjerne igjen en kommentar om hvordan du har det:)

7 kommentarer:

far sa...

Kjære Grete!
Det var utrolig godt og kjekt å høre stemmen din i telefonen. Nå er det høstferie her for Anne. Hun er kommer hjem og det er koselig. Nå jobber jeg med advenstkalender til deg, + + som hun tar med den 1.des.
Kos deg. God helg. mor

far sa...

Hei Gretemor!
Her er en liten hilsen fra far. Skal snart i loppekassen og mor er fornøyd at jeg legger meg tidlig!! I dag har vi vært i Stavanger - mor har talt på møte i Salem. Ja du kan være kry av henne!I går var vi invitert til foreldrene til Georg. Det var skikkelig bra! Mor og mor til Georg er veldig like når det gjelder det verbale språket, men det er festlig skal jeg si deg. Det har vært en rolig helg, fått slappa av. Anne er komt hjem og krydrer tilværelsen.
Det blir spennende å høre hvordan det er å arbeide blant barna, kjenner jeg gleder meg til å lese om det. Du får ha en god dag eller kveld- og så snakkes vi. Gode ønsker fra FAR.

Unknown sa...

Hei hei!
Veldig sjalu på deg der nede, men da glede meg at du har da bra!! men eg kvir meg til du komme tilbake og snakke mykje bedre spansk enn meg.. men idag va vell første dag på jobben din? håpe da gikk bra!

Eg og har da bra i Team i Veien, du kan følga oss på teamiveien.no! me har hatt vårt første oppdrag, ein liten turné i rogaland ;)alt gikk bra bortsett frå at bilen klikka.. =P

da nesta på programmet e gjensynshelg, så der sko du vert, men du e unnskyldt viss du ikkje dukke opp..

må kosa deg masse vidare!!
Jolle

Grete sa...

Kjekt med hilsen! Gleder meg til advendskalender mor, bruntost, kaviar og prim er ogsaa kjekke ting aa faa ned:)!

JOLLE, min kommende SVOGER!!(hvordan gaar det der egentlig???)
Takk for hilsen, stikker innom bloggen deres stadig! Veldig kjekt aa folge med! Husk aa oev spansk med Gabriel, og saa faar vi ha en duell naar eg kommer tilbake..!!:)

ingrid sa...

Kjære grete, kjempe spennane å lesa koss d går. nå sidde eg å ser filmen frå avslutningsfesten... du synge galas fint :D håpe du har d bra...

far sa...

Hei Kjaere Grete!
Naa er PK og jeg i Krakov, og har hatt mange store og sterke opplevelser. Det aa vaere i konstentrasjonsleierene og se alt dt faele som har skjedd gjor noe med oss.I morgen er det tilbake til Berlin og noen dager der, for vi vender hjem lordag kveld. Haaper alt er bra hos deg ogsaa. tenker og husker paa deg. ja det skal bli kallender og oss +++. Klem mor

Team Domkirken i Tønsberg sa...

HOLA lille store Grete! Så utrolig kjekt å lese om kordan det går med deg i Ecuador! Godt å høre at du koser deg:) Og FLOTT med spansken! Eg er litt misunnelig- no er du bedre enn med i spansk! uuuu Eg griner litt ;) No er vi på BiG på TT! Er ikkje det samme uten deg. At all! men kjekt å bli kjent med din lille(tro det eller ei?)søster. Kos deg og nyt varmen og livet! Glad i deg:)Klem fra Kristine