mandag 20. oktober 2008

Yo puedo!

Hallo igjen. Nok ett innlegg uten bilder og med masse skrivefeil..Har satt meg ett lite mål, skal legge ut bilder minst en gang iløpet av mitt opphold her nede. Vi får se hvordan det går. Imens(durante) kan dere se på mine medvolontørers flotte blogger med masse bilder:)..

Si(blir brukt en god del ganger her nede- betyr JA!(ooo store ord)), jeg har da begynt å jobbe på Centro Creer siden sist. Her trives jeg bedre og bedre og lærer språk og ungene bedre kjenne for hver gang. Samtidig syns jeg arbeidet er utrolig utfordrende og jeg må ærlig innrømmet at språket kommer ofte til kort når jeg skal gi hjelp og rettelede "ungdommene.." Rettlede ungdommene er beskrivende for min jobb på skolen. Ungdommene skal selv gjøre ting, som nevnt, og akuratt dette er en test for min tålmodighet- hadde brukt mindre energi på å hente den blyanten selv istedet for å få en av de andre til å gjøre det..Men hallo, de klarer de jo, så hvorfor skal jeg gjøre det for dem da - god tålmodighet kommer alltids godt med, så dette er trening på høyt plan for meg også..Ellers syns jeg til tider veldig syn på læreren til klassen min! I tilleggg til klassen sin har hun meg i tillegg å holde styr på og forstå, men tror hun liker det.. "Tu puedes" (du kan) sier hun ofte til ungdommene og til meg- kjekt med ett puff i rompen! Vel, forsettelsen om skolen kommer senere når jeg har jobbet mer;)..

Ellers har jeg det også veldig bra...Siden sist har jeg vært på tur til Cuenca, en flott, koselig by i fjellet, Salinas, kystby der jeg solet meg, og i helgen var Kristin, Åshild V, Åshild, V J og jeg i Riobamba.. Var utrolig kjekt å komme vekk litt og reisefølget for denne turen var perfekt. Riobamba ligger i fjellet, ca 5 timer fra Guyaquil og her fikk vi oppleve litt av hvert. Fredagen ble brukt til reising og kveldsmat og sjekking av sykler og utstyr for lørdagen dro vi på fjellsykling!! Det var det kjekkeste jeg har gjort hertil. Vi ble kjørt opp til Cimboratsi(aner ikke hvordan det skrives), en vulkan på over 5000 meter. Vi begynte å sykle på rundt 4600moh, og syklet gjennom flott natur med snø, regn og sol! Utrolig kaldt, men utrolig kaldt. Klarte å krasje i Kristin mens jeg snudde meg for å se etter noen hunder som bjeffet- samtidig som Kristin stoppet - noe som førte til et par blåmerker på beina, men farten var ikke stor og det var på en slette så ingen stor skade skjedd utenom stygge blåmerker på beina:)...
Søndagen- Kristins 22 årsdag!!- ble startet kl. 05.00!! Grunnen var at vi skulle på togtur som startet kl. 0700 og måtte før den tid kapre viktig plass på taket med god utsikt og ha bursdagsfrokost sammen med Kristin!! Togturen var kjekk å få med seg. Satt på taket til et tog i 8 timer- var 2 timer forsinket pga vi noen ganger kjørte toget av sporet og måtte fikses, men vi kom oss gjennomturen med godt humør og flott niste som blant annet inneholdt Godt og Blandet snop fra Norge samt en ricisimo melkesjokolade!! Kan også nevnes at vi på denne turen ble tatt bilde av for et ukeblad i HongKong, så nå blir det kjendisstatus i Asia tambien!
Turen hjem ble også litt lenger enn forventet- var nemlig en ulykke på veien så vi kom oss ikke til Casaen før kl. halv tre i natt- vi gikk ikke på jobb for å si det slik..:)

Ellers er jeg klar for en ny uke med nye muligheter og nye opplevelser! Forresten, takk for kommentarer på bloggen, vet det ikke er så kjekt å lese blogg uten bilder, men er man en dårlig fotograf så er man en dårlig fotograf;)

4 kommentarer:

far sa...

Hei kjære Grete! det hørtes skamkjekt ut det du har vært på i helga! Opplevelser for livet.
Her er det høst. Regn, regn,regn med vind og hagl.Det merkes at det kun er to hjemme i den yngre garde. Dagene fyker avgårde. Håper at du følger litt med på Aftenbladet.no og Gjesdalbuen.no slik at du får med deg det meste. Vi hadde besøk av tante Renate og onkel Johs på søndag. De kunne fortelle at Renate Marie var forlovet. Søndag som kommer er det tid for tante Gudrun. Hun reiser jo snart til Spania. Der kunne jo du gjort deg forstått.
Snakket med Anne i dag, hun er klar for tur.
Bjørg og jeg har satt en jeg kjenner i et reisebyrå på prosjekt Ecuador. Gleder oss.
Jeg skal til Oslo de neste to helgene, så er det en helg i HviteRussland. Skal ha fordrag på Engelsk. Ja du leser rett!
Snakkes.
Ha en god uke.
Klem mor

far sa...

Den første snøen er kommet, like uventa som andre år. Hvem tror du stod fast nede i bakken etter å ha kjørt PK til arbeidsuken klokken 06.45?
Livet slår ikke feil på det området. Så nå er det gang på jekker og vinterdekk.
Det ser jo ut på bildene dine også at du skulle hatt piggdekk på turen sist helg.
Håper alt er vel.
Det jobbes med billetter.
knib mor!

far sa...

Kjære grete!
Billetter bestilt. kommer til Guyau... klokken 06.00 den 2.april. reiser tilbake fra Ecuador 14 og er i Norge 15. april.
gleder oss. Reiser Stavanger, Amsterdam, Guy..... Knib

Grete sa...

oooo...!! Glede meg!!
Eg ska prova aa ringa daakk paa skype i maaraa eg:)! saa me snakkis