lørdag 30. august 2008

Mierta!!

Jes, har da hatt et par fine dager i Ecuador siden sist. Det skjer noe hele tiden saa det er vanskelig aa faa sette seg ned aa koble sikkelig av. Har det fortsatt veldig bra og liker meg mer og mer for hver dag. Mine kjaere medvolontorer er veldig kjekke og vi har det kanon morsomt sammen..Prover oss paa litt spansk og kan allerede en god del nyttige ord.

Min kule laerer Lilly har laert oss en god del nyttige gloser og fraser eks. mierte - dust, vete- pell deg ut, Que pasa- hva skjer, Nada pelada- ingenting tingeling og mye mer. Veldig nyttig, har brukt frasene masse!! Klarte til aa med aa si vete til rektor Ruth paa spanskskolen, det er vissnok litt veldig uhoefflig, man sier det bare til solo amigos- bare venner- som Lilly sier..Tror ikke rektor Ruth hoerte det saa det er ikke saa farlig. Lilly begynte hvertfall aa le..

Mens vi snakker om laerer Lilly saa kan jeg fortelle dere at hun er en fantastisk dame. Hun har allerede invitert Anita, Kristian og meg hjem til seg, mora og soesteren paa julaften saa det blir bra. I tillegg har hun hele saa og si dratt oss med ut paa forskjellig ting hver dag. Eks en dag gikk vi paa fruta bar, Malacon- en fin promonade ved havna- og las Penjas- et plataa der en maa gaa opp 444 trappetrinn og en gaar blant gamle fargerike, spanske hus og ser utover byen. Meget vakkert. Fantasisk dame med utrolig masse engergi, evne og taalmodighet til aa laere vekk det kule spraaket. I kveld var vi faktisk med hun i kirka si. Veldig kjekt. Forstod ikke saa utrolig masse skal jeg innroemme, men plukka opp smaa ord som vi har gaatt igjennom i spansktimen vi hadde fredag.

Ellers har jeg selv provd aa laert vekk noen av mine norskkunnskaper til en ecuadoriansk volontor som heter Gloria. Hun er gift med en fra Arendal og mens hun venter paa oppholdstillatelse jobber hun her frivillig. Har da tatt henne under mine vinger for aa laere henne sikkelig norsk!!Noen maa jo ta paa seg den vanskelig utfordringen, og jeg mener jeg er den rette personen! Fraser som Graevla loeje- okay ble litt rart aa skrive det her, men dere forstaar- og jysla kjekt er oevd inn. I tillegg fjompenisse, pissa, dritt og noen ord som kanskje ikke passer seg paa trykk.. Oversettelsen er det hipt som haa med, men jeg sier til henne at ordene er - muy importante!!

Grace Anatomi har jo begynt aa gaa paa norske tvskjermer igjen, og jeg maa si at jeg er litt skuffa over aa ikke faa delta i de kjekke tirsdagskveldene med Grace og smoothie. Vi er mange jenter paa Casa og en faar billige filmer i Ecuador for aa si det paa den maaten, saa vi har da skaffa oss sesong 4 og skal se en eller to episoder i morgen. Det blir jysla kjekt! I tillegg maa spansklekser gjoeres i morgen. Dette er akuratt ikke et BiG liv- her gjoer jeg faktisk lekser og det er kjekt!

Vel, det var alt for i dag. Skal proeve etterhvert aa legge ut bilder. Har ikke tatt ett eneste bilde til naa- er sykt daarlig til saant, det ligger til familien for aa si det slik, men skal se hva jeg klarer aa fikse etterhvert. Det er jo mye kjekkere aa lese en blogg med bilder! Pcen min er ikke helt frisk heller saa den maa jeg proeve aa faa fikset. Men men, Pasa de nada- det fikser seg alltid!
Haaper dere der hjemme har det bra og koser dere. Hoerte om fint hver og greier. I dag har det vaert kaldt her. Langbuksene, joggesko og cardigan har vaert i bruk.Har ikke gradestokk, men tipper gradene har ligget rundt 20! Som sagt, haaper dere har det bra!

Hasta luego!

Rettelse paa sist blogg. Det staar 28 august- mener selvfoelgelig 28 april!!Herligheden.

3 kommentarer:

Solveig og Martine sa...

Flott at du skriver på bloggen! Blir spennende å følge med på hva du skal drive med:) Nå har vi da opprettet en flott blogg. teamskogn.blogspot.com. Så da få vi fulgt litt med på hverandre ;) Håper du har det fint, tenker på deg Grete! Klem fra Martine

Grete sa...

Hei Martine! Skal selvfoelig foelge med paa bloggen deres! Saa koselig atte..Tenker paa deg og Solveig i nord ogsaa, dere har nokk det veldig bra!!

Dios bendiga!

ingrid sa...

hei grete! knall kjekt å lesa om deg oi equador.. eg forstår ikkje heilt at du e på andra siå av jordå... men eg jobbe me sagen! glede meg t å sjå bilde.. :D