torsdag 5. mars 2009

Tre paa rappen.. "Engelsk er stikkordet"

Kanskje eg har/og har hatt de tre siste dagene et lite fritidsproblem paa formiddagene..Hmm, gidder retten og sletten ikke legge ut mer og det, men vil heller fortelle litt om hva som skjer for tiden..

Eg er fortsatt engelsklerer(tro det den som vil, men det er faktisk sant) paa ferieskolen i kirken Isla de Valle som ligger paa Isla Trinitaria sor i byen. Egentlig skulle eg denne uken begynt paa en annen ferieskole, men HEY eg er i Ecuador og som regel skjer ikkje ting som planlagt.Slikt er det med den saken .

En hverdag paa Isla de Valle utarter seg som regel noe i denne duren...
Vekkerklokken tikker hver dag kl. 07.00, men eg utsetter "oppstaaelsen" til kl. 07.05! Da prover eg aa finne veien inn paa badet, steller meg og kommer meg opp til kjokkenet for aa spise en herlig god havregrotsfrokost. Naar det er gjort er det aa komme seg til alementador(her er det forskjell paa buss, metrovia og alementador, skal ikke vere lett!!)- 5 min aa gaa- staar forst, men faar som regel sitteplass ved Rio Centro for der skal flesteparten av. Alementadoren tar oss saa til politistasjonen, ikke langt fra Barcelona stadion der eg bytter til BUSS nr. 16! Av og til kappkjorer nr 16 bussene, det kommer gjerne flere paa en gang, saa av og til maa eg bare lukke oynene og tenke paa noe hyggeligere og ikkje paa nestenulykkene..Men frem og tilbake har vi kommet uskadde hver gang saa alt ting ender jo som regel godt:). Naar vi gaar av bussen- Javhier skiltet er landetmerket, finnes ikkje bussstopp her- venter vi paa Pastor Nivaldo(tror det skrives slik) og noen andre ungdommer fra en annen kirke i byen som har matte og spanskkurs. Paa vei inn til kirken som tar rundt 10 min maks, stopper vi for forst aa kjope vann saa gjerne flere ganger fordi pastoren alltid finner noen aa snakke med. I tillegg stopper han gjerne foreldre opp og ber dem sende barna paa ferieskolen. Det skal ogsaa sies at denne pastoren hver lordag eller sondag- kanskje begge dagene for den slags skyld ogsaa- gaar fra hus til hus i omraadet rundt kirken og tar med seg unger til sondags/lordagsskolen. Dette er en menighet som rommer flere barn enn voksne og som driver et helt enormt stort barnearbeid- skryt til el Pastor!!
Men tilbake til meg!!:) hehe.. Vi kommer oss frem til kirken jah. Tar en alltids saa liten bonn til the man up stairs og saa begynner kursene kl. 0900! Min klasse, som denne uken bestaar av 5 elever(nermere 50 stykker har hvert innom) terper spesielt paa verbene to be, to have og to do. Boying, uttale og lager setninger er daglig kost. I tillegg er maaneder, ukedager, matvarer, tall, gerundium, andre verb og alt slikt gaatt igjennom. Eg som paa mandag trodde at to be og to have var pugget og forstaatt fikk mine store overraskelse over at de faktisk ikke husket det. Order "copia"- kopiere- er meget godt brukt her nede. Dere skjonner, aa faktisk lere noe utenatt, det kan faktisk vere farlig det! Saa disse to siste dagene har det vert hardkjoring paa disse to verbene med mange slags prover. I morgen kommer atter en prove. Ja, eg vett eg er hard, men snill ogsaa har vi kommet frem til:)hehe
Timen varer til kl. 1000- eg overarbeider kanskje ikkje nei- og saa er det et lite resume av dagen for vi vender nasen hjem til casaen til lunsj, fritid og planlegging..:)

Ellers..

...kan eg nevne at eg er blitt TVSTJERNE:) hehe!!Morsomt, gjenkjent og greier blir vi ogsaa. 24. januar(min bursdag jah) var et tvteam innom casaen for aa faa tak i folk som kunne snakke engelsk til et "Hey vi lerer engelsk" program. Greia er at programmet er noksaa seriost ogsaa saa det er litt morsomt..

Det var alt for denne gang. Skulle gjerne hatt noen bilder for aa lyse opp bloggen litt, men eg gidder ikkje stresse med slikt tull naa:)

Snakkiiiiiis

Ingen kommentarer: